درمان عقب زدگی زانو

عقب زدگی زانو به حالتی گفته می‌شود که در آن زانو‌ها به سمت عقب تغییر حالت می‌دهند  و در این حالت وقتی در حالت ایستاده از پهلو به‌زانوی فرد نگاه می‌کنیم، زانو‌ها عقب‌تر از ران و ساق قرارگرفته‌اند و پاها در نمای پهلو پرانتزی هستند.

این حالت هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود و اصلی‌ترین دلیل آن، شل بودن لیگامان‌های قسمت پشتی کپسول مفصلی زانو است. خیلی از کودکان به دلیل شلی مفصلی یا شلی لیگامانی ممکن است درجات خفیفی از عقب زدگی زانو را داشته باشند که در اکثر موارد با افزایش سن، خودبه‌خود اصلاح می‌شود.

در ادامه با روش‌های اصلاح و درمان عقب زدگی زانو بیشتر آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.

علت عقب زدگی زانو در کودکان

خیلی از کودکان به‌راحتی و کاملاً ارادی می‌توانند زانوهای خود را به عقب سوق بدهند و این مورد از عقب زدگی زانو در کودکان بسیار شایع است.

علت عقب زدگی زانو در کودکان، شلی لیگامانی یا شلی مفصلی است، لازم است بدانید اکثر کودکان شلی لیگامانی رادارند که بیماری یا مشکل به‌حساب نمی‌آید و با افزایش سن بدن تمایل دارد به سمت خشک شدن برود و رفته‌رفته انعطاف‌پذیری بدن کمتر می‌شود، به‌طوری‌که در سالمندان و افراد بزرگسال بدن انعطاف زیادی ندارد.

با افزایش سن کودکان، شلی مفصلی خودبه‌خود از بین می‌رود یا کمتر می‌شود اما می‌تواند عوارضی را ایجاد کند و این عوارض برای همیشه ماندگار شوند. بهتراست هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید. برای کنترل و اصلاح عقب زدگی زانوی کودکتان مؤثرترین روش را در پیش بگیرید و بهتر است بدانید که عقب زدگی زانو یکی از عوارض جانبی شلی لیگامانی است.

درمان عقب زدگی زانو در کودکان

برای اصلاح و درمان عقب زدگی زانو در کودکان در موارد خفيف، نیاز نیست اقدام خاصی انجام بدهیم و با افزایش سن تا حدود ۶ الی ٧ سالگی از بین خواهد رفت.

اگر کودک به‌طور ارادی زانو را به سمت عقب سوق می‌دهد باید بدون ایجاد حساسیت برای کودک، اجازه تکرار این وضعیت را به او ندهیم. همچنین پوشیدن کفش‌های زیره تخت که پاشنه ندارند مثل کفش‌های آل استار و کالج، به‌هیچ‌عنوان برای این کودکان مناسب نیست و باید کفشی استفاده کنند که پاشنه‌بلندتری نسبت به پنجه دارد.

“تا این نوع کفش‌خط وزن را از جلوی زانو به پشت زانو انتقال بدهد، درک این مسئله نیاز به دانستن بیومکانیک خط وزن و مفاصل دارد و نیازی نیست روی این مورد متمرکز شویم، همین‌که بدانید نباید کفش تخت پوشیده شود و پاشنه کفش باید بلندتر باشد، کافی است”

در موارد متوسط تا شدید (که عمدتاً شلی لیگامانی شدیدتری هم نسبت به کودکان دیگر دارند)، ما با ساختن کفش طبی یا کفی طبی مخصوص از طریق جابه‌جایی خط وزن مانع عقب زدگی زانو می‌شویم تا از کشیدگی بافت نرم پشت مفصل زانو جلوگیری کنیم تا باگذشت زمان و افزایش سن و رفع شلی لیگامانی عوارض ناشی از کشش بافت نرم زانو را به حداقل ممکن برسانیم.

ضمناً ما برای ساخت کفش و کفی ارتوپدی ابتدا مانند ویدئو پایین کف پای فرد را اسکن و بررسی می‌کنیم که اطلاعات لازم برای ساخت را به دست بیاوریم.

در موارد شدیدتر عقب زدگی زانو، بریس یا زانوبند مخصوص می‌سازیم اما در موارد خیلی شدیدتر ممکن است کودک نیاز به جراحی داشته باشد و نتوانیم به کمک روش‌های غیر جراحی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اصلاح و درمان عقب زدگی را انجام دهیم.

حال اگر کودک شما با این اختلال روبه‌رو است، باید کاملاً از شرایط او آگاه باشید و برای اصلاح عقب زدگی زانو فرزندتان با مشاوره متخصصان ما برای اصلاح و کنترل این انحراف مشورت و اقدام کنید.

علت عقب زدگی زانو در بزرگسالان

وقتی یک بادکنک رو به مدت چند ساعت باد شده نگه می‌داریم حتی بعد از خالی شدن باد بادکنک دیگه اون شکل قبلی رو نداره و حالت چروک به خودش می‌گیرد و شل و وارفته به نظر می‌رسد.

حال اگر بافت نرم پشت مفصل زانو کشیده شود، شل و وارفته می‌شود و ثبات لازم برای نگهداری وضعیت زانو را ندارد و زانو از قسمتی که ضعیف‌تر است (پشت مفصل)، شروع به منحرف شدن و عقب رفتن می‌کند.

اصلاح عقب زدگی زانو
عقب زدگی زانو در بزرگسالان

درمان عقب زدگی زانو در بزرگسالان

عقب زدگی زانو در بزرگسالان حتماً باید درمان شود چون باگذشت زمان لیگامان‌ها کشیده‌تر و شل‌تر می‌شوند و رفته‌رفته شدت دفورمیتی بیشتر خواهد شد و کنترل دفورمیتی در مراحل ابتدایی خیلی ساده‌تر از مراحل شدیدتر است.

درمان عقب زدگی زانو در بزرگسالان به‌صورت کفش و صندل ارتوپدی مخصوص است. ما در کلینیک کوشا پس از معاینه، اسکن پا و ارزیابی بالینی برای هر شخص صندل، کفش و کفی طبی مخصوص می‌سازیم.

با زاویه‌ای که به زیره کفش یا صندل می‌دهیم، از طریق جابه‌جایی خط وزن، دفورمیتی را کنترل کرده و این قدم اول برای اصلاح عقب زدگی زانو در برخی از افراد است.

در قدم دوم، هم‌زمان با استفاده از کفش و صندل ارتوپدی، زانوبند یا بریس سه‌نقطه فشار می‌سازیم و زانو را در حالت نیمه فلکشن (نیمه خم) نگه می‌داریم و علاوه بر کاهش کشش روی تاندون‌ها، عضلات و کپسول مفصلی زانو، وزن را از جلوی زانو به پشت زانو انتقال می‌دهیم و به‌خوبی زانو را کنترل و اصلاح می‌کنیم.

درمان عقب زدگی زانو با زانوبند یا بریس

درمان عقب زدگی زانو با زانوبند یا بریس اصلاحی، یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های درمانی است که در دنیا انجام می‌شود و در اکثر مواقع بهترین جواب را ما از این روش گرفته‌ایم که کاربرد بریس یا زانوبند اصلاحی برای درمان عقب زدگی زانو به این صورت است.

بریس با روش سه‌نقطه فشار، زانو را در درجاتی از فلکشن (خم بودن زانو) نگه‌ می‌دارد و علاوه بر اینکه کشش عضلات و تاندون‌ها و کپسول مفصلی پشت زانو را کنترل می‌کند با جابه‌جایی اصولی خط وزن، به کنترل دفورمیتی کمک زیادی می‌کند.

بریس برای درمان عقب زدگی زانو
اصلاح عقب زدگی زانو با بریس اصلاحی

علائم عقب زدگی زانو

به‌طور کلی می‌توان گفت که علائم عقب زدگی زانو در اشخاص مختلف، متفاوت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اولین علائم ظاهری عقب زدگی زانو که می‌توانیم از طریق آن متوجه ایجاد عقب زدگی زانو در فرد شویم، عقب بودن زانو‌ها نسبت به راستای صحیح و طبیعی خود است. در این حالت زانو‌ها به سمت عقب تمایل پیدا می‌کنند و بدن راستای صحیح خود را از دست می‌دهد.

ازجمله علائمی که عقب زدگی زانو در بزرگسالان ایجاد می‌کند، ایجاد درد در ناحیه زانو‌ها است. از دیگر علائم عقب زدگی زانو کاهش توانایی حرکتی زانو‌ها است و این اتفاق زمانی می‌افتد که در پی قرار گرفتن مکرر زانو‌ها به سمت عقب، خمیدگی و حرکت زانو‌ها در زوایای مختلف دچار محدودیت شود و مفصل زانو و عضله چهار سر ران دچار خشکی می‌شوند و حرکت دادن پا‌ها در جهت‌های مختلف برای فرد با سختی همراه می‌شود.

یکی دیگر از علائم عقب زدگی زانو ایجاد ناپایداری در مفصل زانو است به دنبال این اتفاق ممکن است در هنگام راه رفتن یا حرکت کردن، زانو‌ها دچار حرکات غیرارادی شوند. کبودی و ورم در ناحیه زانو و پشت زانو می‌تواند از علائم عقب زدگی زانو‌ها باشد اما معمولاً کمتر از دیگر علائم دیده می‌شود.

عوارض عقب زدگی زانو

علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب در پا‌ها و بدن شخص مبتلا، عقب زدگی زانو عوارض دیگری نیز به دنبال دارد. همان‌طور که گفتیم عقب زدگی زانو راستای صحیح بدن را از بین می‌برد و زمانی که فرد دچار عقب زدگی زانو می‌شود، بستر مناسبی برای ایجاد گودی کمر و کیفوز فراهم می‌شود و زمانی که این حالت ادامه‌دار باشد، فرد دچار انحرافات ستون فقرات خواهد شد.

پیش‌ازاین در مقاله انحرافات ستون فقرات به این موضوع پرداخته شد که انحرافات ستون فقرات تا چه سنی با روش‌های غیر جراحی قابل اصلاح هستند که با مراجعه به این قسمت می‌توانید اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

دومین عوارضی که عقب زدگی زانو برای فرد ایجاد می‌کند، درد‌های خفیف تا شدید در ناحیه زانو‌ها می‌باشد که این درد‌ها می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

مبتلا شدن شخص به آرتروز زودرس از دیگر عوارض عقب زدگی زانو‌ها می‌باشد، هنگامی‌که فرد دچار عقب زدگی زانو می‌شود مفصل زیر کشکک به علت ساییدگی کشکک و زانو دچار التهاب و آرتروز می‌شود و برخورد مکرر مفاصل این قسمت زمینه ایجاد آرتروز زودرس را فراهم می‌کند.

امکان آسیب‌دیدگی زانو در افرادی که دچار عارضه عقب زدگی زانو‌ها هستند، نسبت به افراد عادی بیشتر است زیرا مفاصل زانو‌ها به‌صورت مداوم در حالت ساییدگی قرار دارند همچنین می‌توان گفت افتادگی لگن از دیگر عوارض عقب زدگی زانو است.

نحوه تشخیص عقب زدگی زانو

بعد از مشاهده علائم ظاهری عقب زدگی زانو می‌توانید با مراجعه به پزشک ارتوپد از وجود این انحراف اطمینان حاصل کنید. در ابتدا بعد از مراجعه به مراکز ارتوپدی فنی، درمانگر معاینات لازم را انجام می‌دهد و ممکن است بدون نیاز به عکس‌برداری و با انجام معاینات بالینی وجود عارضه عقب زدگی زانو را تشخیص دهد ولی می‌تواند در صورت نیاز برای تشخیص قطعی‌تر عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس یا ام آر آی را توصیه کند تا بتواند به‌صورت قطعی وجود انحراف و میزان انحراف را تشخیص دهد.

متخصصین ما در کلینیک ارتوپدی فنی کوشا با معاینات دقیق بالینی می‌توانند وجود این عارضه را تشخیص داده و درمان را با استفاده از روش‌های غیر جراحی آغاز کنند.

جراحی عقب زدگی زانو

هنگامی‌که این عارضه بسیار شدید باشد و با روش‌های غیر جراحی نتوان آن ‌را درمان کرد و یا رباط‌های زانو دچار پارگی و یا آسیب‌دیدگی شدید شده باشند، انجام جراحی برای اصلاح و درمان عقب زدگی زانو را به افراد توصیه می‌کنیم.

دو نکته مهم درباره اصلاح عقب زدگی زانو

در ابتدا روش‌های غیر جراحی برای درمان و اصلاح به افراد توصیه می‌شود اما اگر انحراف با شدت بسیار زیادی همراه باشد، به‌طوری‌که فرد نتواند ساده‌ترین فعالیت‌های خود را انجام ‌دهد؛ انجام جراحی بهترین گزینه برای درمان است.

عارضه عقب زدگی زانو در بسیاری از افراد شایع است این عارضه با کمک روش‌های غیر جراحی مانند استفاده از بریس‌ها یا زانو‌بند‌هایی که برای هر فرد با توجه به فاکتورهای مختلف ساخته می‌شود، درمان و اصلاح می‌شود و در کنار استفاده از بریس یا زانوبند با انجام ورزش‌های مخصوص، قابل‌درمان است.

صحبت نهایی

شما می‌توانید؛ بهترین روش اصلاح و درمان عقب زدگی زانو رو با استفاده از تجربه متخصصین ما و اطلاعاتی که ما با بررسی زانوهای شما به دست می‌آوریم، پیش بگیرید.

ما در کلینیک کوشا با مدرن‌ترین ابزارها و روش‌های مؤثر می‌کوشیم تا کارآمدترین روش درمان را به شما عزیزان ارائه دهیم.

برای ارتباط و مشاوره با ما تماس بگیرید یا به آدرس ما در ساعت‌های ۹ الی ۱۷ مراجعه کنید.

با دیگر خدمات ما آشنا شوید