معاینه پای قطع شده برای ساخت پروتز پا

پروتز برای پای قطع شده

امروزه پروتزهای پا یا پای مصنوعی، جایگزین بسیار مناسبی برای پای قطع‌شده هستند، در زمان‌های گذشته پروتزهای پا شکل ساده‌تری داشتند و میزان کارایی و کاربرد آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر بود اما امروزه با پیشرفت علم، پروتزها هم پیشرفته‌تر شدند و اکنون در دورانی هستیم که با پروتز می‌شود شنا کرد، دوید، کوهنوردی کرد و حتی رقصید. هرچند برای هر کاری، باید پروتز مخصوصی بسازیم اما اصول ساخت اکثر پروتزهای پا شبیه به یکدیگر است. در ادامه با انواع پروتز برای پای قطع‌شده آشنا می‌شویم.

انواع پروتزهای پا

پروتز برای پای قطع شده انواع مختلفی دارند که می‌توانیم آن‌ها را در سه دسته پروتزهای کربنی، پروتزهای هوشمند و پروتزهای زیبایی قرار دهیم.

پروتزهای کربنی

در قطع عضوهایی که از ناحیه زیر زانو اتفاق می‌افتد ساخت پروتزهای کربنی را به افراد پیشنهاد می‌کنیم تا کارایی و وظایف عضو ازدست‌رفته را انجام دهد.

پروتزهای کربنی به دلیل اینکه از کربن ساخته می‌شوند بسیار سبک هستند و حرکت با آن‌ها برای افراد با سهولت همراه است و همچنین این پروتزها از دوام بالایی برخوردار هستند.

پروتزهای هوشمند

در زمان قطع عضو از بالا یا پایین زانو استفاده از پروتزهای هوشمند را به افراد توصیه می‌کنیم. این پروتزها دارای سنسورهای زیادی هستند و با توجه به سیگنال‌های دریافتی از مغز عمل می‌کنند.

پروتزهای زیبایی

دسته سوم پروتز برای پای قطع‌شده، پروتزهای زیبایی هستند که جنبه ظاهری و زیبایی آن‌ها بسیار مهم‌تر از کارایی و عملکرد آن‌ها است.

در زمان قطع عضو در ناحیه انگشتان پا و قطع عضو از مچ به پایین پروتزهای زیبایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که ازنظر رنگ و بافت بسیار مشابه عضو ازدست‌رفته هستند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره پروتزهای پا داشته باشید می‌توانید از طریق لینک زیر به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشید.

در ادامه شما با اصلی‌ترین قسمت پروتز برای پای قطع شده آشنا می‌شوید همچنین اطلاعاتی درباره قطع عضو بدست می‌آورید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیر صحیح و بهتری را برای درمان طی کنید.

اهمیت سوکت پروتز

می‌توان مهم‌ترین قسمت پروتز برای پای قطع شده را، سوکت نام برد. سوکت محلی است که اندام باقی‌مانده در آن قرار می‌گیرند و برای ساخت سوکت با گچ مخصوص از اندام باقیمانده قالب‌گیری می‌کنیم و با پر کردن قالب با گچ، یک قالب اولیه می‌سازیم.

اصلاحات لازم را روی این قالب انجام می‌دهیم لذا مهم است که سوکت کاملاً متناسب با عضو باقی‌مانده ساخته شود. همچنین مهم است که نقاط استخوانی حین راه رفتن با دیواره سوکت تماس نداشته باشند تا دچار آسیب، تورم و زخم نشوند.

یکی دیگر از نکاتی که درباره پروتزهای پا بسیار مهم است سهولت در استفاده از پروتز است، فرد در هنگام پوشیدن و درآوردن سوکت (پروتز) باید بتواند به‌راحتی از آن‌ استفاده کند. این موارد، اهمیت سوکت پروتز فیت و سبک را نشان می‌دهد و هنر و مهارت سازنده پروتز را به رخ می‌کشد.

تلاش ما در کلینیک کوشا براین است که بتوانیم بهترین و مناسب‌ترین پروتز برای پای قطع شده را بسازیم و در اختیار مراجعه‌کنندگان کلینیک قرار بدیم و درصد رضایت این عزیزان نشان می‌دهد که ما در امر خدمت‌رسانی موفق بوده‌ایم.

جنس سوکت پروتز

باید بدانید که جنس سوکت‌ پروتز برای پای قطع شده از رزین تقویت‌شده با کربن است و مقاومت بالایی دارند و به‌راحتی نمی‌شکند. همچنین بسیار سبک هستند و افراد به‌راحتی می‌توانند آن را به حرکت درآورند.

کاربرد مفاصل زانو در پروتزهای پا

اگر پا از بالای زانو و یا روی زانو قطع‌شده باشد بعد از سوکت، مفصل زانو را قرار می‌دهیم، این کار، به مفصل اجازه می‌دهد، پروتز خم شود و فرد بتواند مفاصل پروتز را خم و راست کند. مفاصل هوشمند حتی اجازه خم شدن حین راه رفتن را هم به فرد می‌دهند و تنوع بالایی هم دارند.

سیستم مفاصل پروتز برای پای قطع شده می‌تواند هیدرولیک، پنوماتیک، یا قفل‌دار (مکانیکی) باشد. این مفاصل در کارایی، وزن، قیمت و عملکرد بیومکانیک باهم متفاوت هستند اما هدف اصلی همه، خم شدن زانو برای استفاده بهتر فرد از پروتزهای پا است.

کاربرد پنجه در پروتزهای پا

پنجه‌ها هم تنوع بالایی دارند و حرکات مختلفی از پای طبیعی انسان را شبیه‌سازی می‌کنند، بعضی از این پنجه‌ها بی‌حرکت‌ می‌ماند و فقط برای حفظ تعادل مناسب هستند.

بعضی پنجه‌ها، دو محور دارند و بالا و پایین رفتن مچ را شبیه‌سازی می‌کنند و راه رفتن روی سطوح شیب‌دار را آسان‌تر می‌کنند. بعضی پنجه‌ها چند محوره هستند و تمام حرکات مچ را شبیه‌سازی می‌کنند. همچنین جنس پنجه‌ها هم متفاوت و می‌تواند از فولاد، تیتان و یا آلیاژ این دو با یکدیگر باشد یا می‌تواند کربنی باشد.

تعلیق پروتز

گفته بودیم که سوکت پروتز پای قطع شده روی بدن قرار می‌گیرد و اندام باقیمانده را پوشش می‌دهد و به مجموعه اقداماتی که باید انجام دهیم تا پروتز در هنگام حرکت از پا جدا نشود، تعلیق پروتز گفته می‌شود.

سیستم آناتومیکی

تعلیق پروتز می‌تواند آناتومیکی باشد یعنی از آناتومی بدن برای قفل شدن پروتز استفاده می‌کنیم مثلاً برای پروتزهای زیر زانو ما از بالای برجستگی‌های زانو سوکت را فشرده‌تر می‌کنیم و موقع راه رفتن، وقتی نیروی وزن پروتز را به سمت زمین می‌کشاند، سوکت روی مفصل زانو قفل می‌شود و اجازه پایین آمدن را به پروتز نمی‌دهد، این نوع تعلیق، قدیمی‌ترین روش تعلیق می‌باشد.

سیستم لاینر و قفل برای اکثر افراد گزینه بهتری نسبت به سیستم آناتومیکی است و طبیعتاً هزینه‌ی بیشتری را به فرد تحمیل می‌کند. البته معمولاً این هزینه اضافی درازای راحتی پروتز و استفاده بهتر از آن نادیده گرفته می‌شود.

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که برای راه رفتن با پروتز باید حتماً گران‌ترین پروتزهای پا را از شما تهیه کنیم؟

خیر، گران‌تر بودن یک پروتز و قطعات آن، به معنی بهتر بودن پروتز پا برای شما نیست و هدف شما از گرفتن پروتز و وضعیت جسمانی‌تان تعیین‌کننده قطعات و قیمت نهایی پروتز را مشخص می‌کند.

همه‌چیز در مورد قطع عضو

مسلماً قطع عضو یکی از ناخوشایندترین اتفاقات زندگی هر فرد است و علاوه بر آسیب فیزیکی واردشده به بدن، می‌تواند مشکلات اجتماعی و روان‌شناختی زیادی را هم برای فرد به دنبال داشته باشد.

مهم است که بدانید با گرفتن پروتز پا یا دست هیچ محدودیت فیزیکی نخواهید داشت و مثل همه‌ی افراد عادی می‌توانید به جامعه برگردید.

به حدی طبیعی راه می‌روید که در اکثر مواقع کسی متوجه پروتزی بودن پای شما نمی‌شود. پس تا زمان اقدام به ساختن پروتز صبور باشید تا در این دوره کوتاه‌مدت، اثرات مخرب کمتری به شما وارد شود.

بهترین حالت قطع عضو از کدام قسمت پا است؟!

بهترین حالت قطع عضو برای استفاده از پروتز زیر زانو، حدود 17 سانتیمتر (یک وجب) زیر زانو است و بهترین سطح قطع عضو بالای زانو وسط ران می‌باشد و تأکید فرد یا خانواده‌اش یا پزشک برای حفظ طول بیشتر از اندام فقط استفاده از پروتز را برای شخص، سخت‌تر می‌کند.

پس اگر باوجود سالم بودن قسمتی از مچ یا پاشنه پا، پزشک‌ پیشنهاد قطع از وسط ساق پا را به شما داد، بپذیرید و اصرار به نگه‌داشتن بیشتر عضو نکنید.

بهترین زمان برای گرفتن پروتز یا پای مصنوعی چه زمانی است؟

بعد از عمل، عضو باقیمانده وَرم زیادی دارد و این ورم طی یک تا سه ماه به‌تدریج کمتر می‌شود ضمن اینکه زخم و بخیه‌های جراحی هم باید کاملاً بسته‌شده باشند و ترشح نداشته باشند.

دو روز قبل از قالب‌گیری نحوه صحیح بانداژ را به شما آموزش می‌دهیم تا ورم را به حداقل مقدار خودش برسانیم و بعد قالب‌گیری را شروع می‌کنیم.

ضمناً خدمات کلینیک کوشا معطوف به ساخت پروتزهای دست و پا نمی‌شود، کلینیک ما تمام خدمات ارتوپدی فنی را به هم‌وطنان‌مان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت ما با ریز خدمات ما بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا