زانوی ضربدری کودکان

زانوی ضربدری یا زانوی ایکس یکی از دفورمیتی‌های شایع زانو در بین کودکان ۳ تا ۷ ساله است. زانوی ضربدری تقریباً در بین همه کودکانی که سن آن‌ها زیر ۷ سال، طبیعی است و در خیلی از موارد جای نگرانی ندارد اما در بعضی از همان کودکان زیر ۷ سال، زانوی ضربدری با علائمی همراه است که بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای اصلاح و درمان زانوی ضربدری کودکان اقدامات لازم انجام شود در ادامه به بررسی علت، علائم، نحوه تشخیص و درمان زانوی ضربدری می‌پردازیم.

زانوی ضربدری چیست؟

زانوی ضربدری به حالتی گفته می‌شود که زانو‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند و مچ پا از هم فاصله می‌گیرند هنگامی‌که از روبه‌رو یا پشت سر به افرادی که دچار زانوی پرانتزی هستند نگاه می‌کنیم زانوها و ران‌ها را به شکل یک ضربدر یا حرف انگلیسی X مشاهده می‌کنیم.

در تصویر زیر کودکی که دچار زانوی ضربدری شده است، قابل‌مشاهده است همان‌طور که می‌بینید زانو‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند و مچ پا از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.

زانوی ضربدری ممکن است خفیف یا شدید باشد که با توجه به فاصله میان مچ پا و میزان نزدیک شدن زانو‌ها به یکدیگر قابل‌اندازه‌گیری است، هرچقدر مچ پاها از هم فاصله گرفته باشند و زانو‌ها به هم نزدیک شده باشند زانوی ضربدری شدیدتر است.

زانوی ضربدری یک دفورمیتی و ناهنجاری شایع زانو در کودکان و بزرگسالان است این عارضه معمولاً در بین همه کودکان ۳ تا ۷ ساله دیده می‌شود ولی در بسیاری از کودکان با افزایش سن کودک و عدم وجود عواملی که مانع درمان زانوی ضربدری می‌شوند اصلاح خواهد شد اگر بعد از 7 سالگی هم ادامه داشت باید زانوی ضربدری کودکان تا قبل از بلوغ اسکلتی اصلاح و درمان شود.

علت ایجاد زانوی ضربدری کودکان

عوامل متفاوتی در ایجاد زانوی ضربدری کودکان و تشدید آن نقش دارند، اولین عاملی که باعث ایجاد زانوی ضربدری می‌شود، نشستن‌های قورباغه‌ای یا W شکل است. معمولاً کودکان علاقه زیادی به نشستن‌های قورباغه‌ای دارند و این عامل یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد زانوی ضربدری است.

دومین علت ایجاد زانوی ضربدری کودکان کمبود شدید ویتامین D و کلسیم است، همچنین صافی کف پا می‌تواند راستای وزن‌ گذاری بدن را تغییر دهد و این عامل نیز یکی از علت‌های ایجاد زانوی ایکس کودکان است.

بزرگسالان و کودکانی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند زانوی ایکس شایع‌تر است زیرا این عامل باعث ایجاد انحراف زانو می‌شود و از درمان زانو‌ی‌ ضربدری نیز جلوگیری می‌کند.

موارد دیگری چون عوامل ژنتیکی، آرتروز زانو، بد جوش خوردن شکستگی‌ها نیز از دیگر علت‌های ایجاد زانوی ضربدری است.

انحراف زانوی ضربدری کودکان

زانوی ضربدری چه عوارضی به همراه دارد؟

تغییر در راستای صحیح قامتی و اسکلتی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را بر هر فرد ایجاد کند در صورتی که زانوی ضربدری کودکان در زمان مناسب درمان نشود، مشکلات و عوارضی را به همراه خواهد داشت که از عوارض زانوی ضربدری می‌توان به:

• ایجاد اختلال برای فرد در هنگام راه رفتن
  • آرتروز زودرس زانو
  • خشکی مفاصل
  • افزایش احتمال دررفتگی مفصل
  • احساس درد در زانو‌ها در هنگام راه رفتن
  • کوتاهی قد
  • کوتاهی آشیل

نحوه درمان زانوی ضربدری

نحوه درمان زانوی ضربدری با توجه به سن فرد و میزان انحراف مشخص خواهد شد در موارد خفیف زانوی ضربدری کفش و کفی طبی و انجام ورزش‌های اصلاحی بهترین گزینه برای درمان زانوی ضربدری است.

اما در موارد شدید‌ از زانوبند‌‌ها و بریس‌هایی اصلاحی استفاده می‌کنیم، مدت زمان استفاده از این زانوبند‌های اصلاحی میانگین یک‌ونیم تا دو سال است درصورتی‌که روند ساییدگی مفاصل بزرگسالان شروع نشده باشد زانوبند به صورت شبانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در موارد شدیدتر زانو‌ی‌ ضربدری، در صورتی که هیچ‌یک از روش‌های درمان غیر جراحی نتواند انحراف را اصلاح کند؛ انجام عمل جراحی یکی دیگر از گزینه‌های درمان خواهد بود.

هزینه‌های درمان زانوی ضربدری کودکان

هزینه‌های درمان زانو‌ی‌ ضربدری کودکان با توجه به نوع درمان و وسیله‌ای که برای درمان زانو‌ی‌ ضربدری ساخته می‌شود و همچنین فاکتور‌هایی که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود، متفاوت است.

در کلینیک کوشا هزینه ساخت بریس زانوی ضربدری میانگین ۱۷۰۰ تا ۲ میلیون تومان، هزینه کفش طبی ۲ تا ۳ میلیون تومان و هزینه کفی طبی ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ میلیون تومان است.

شما عزیزان می‌توانید برای تهیه و خرید کفش و کفی مخصوص یا زانوبند یا بریس اصلاحی زانو برای درمان زانوی ضربدری کودکان یا خودتان در ساعات کاری به کلینیک مراجعه کنید یا از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات ، بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.

شماره تماس برای دریافت نوبت:

۰۲۱-۸۸۶۰۹۹۱۴ (داخلی دو)

آدرس ما:

تهران ونک خیابان ملاصدرا رو به روی بیمارستان بقیه‌الله پلاک ۱۹۳ طبقه ۵ واحد سیزده