کمربند دررفتگی لگن نوزاد

بهترین و مؤثرترین کمربند دررفتگی لگن نوزاد کمربند پاولیک هارنس است. دررفتگی لگن نوزاد زمانی اتفاق می‌افتد که لگن نوزاد در رحم مادر به‌گونه‌ای شکل می‌گیرد که نمی‌تواند سر استخوان ران را درون حفره‌ی خود نگه‌داری کند و با هر حرکت سر استخوان ران جابه‌جا می‌شود و از حفره خارج می‌شود به همین علت در نوزادانی که دچار دررفتگی لگن هستند با حرکت پاها ممکن صدای تق مانندی به گوش والدین برسد.

علت‌های دررفتگی لگن

دررفتگی لگن نوزاد به این علت اتفاق می‌افتد که سر استخوان ران نمی‌تواند به درستی در حفره‌ی لگن قرار بگیرد و علت این اتفاق به صورت دقیق مشخص نیست اما عوامل ژنتیکی در ایجاد آن بی‌تأثیر نیست.

دررفتگی لگن ممکن است در دوران جنینی به علت اختلال در رشد طبیعی لگن و یا در هنگام زایمان به دلیل آسیب دیدن ناحیه لگن ایجاد شود. معمولاً نوزادانی که از سمت پاها از رحم مادر خارج می‌شوند (زایمان بریچ) بیشتر از سایر نوزادان در معرض دررفتگی لگن قرار دارند.

علاوه بر آن نوزادانی که سابقه خانوادگی دررفتگی لگن دارند نیازمند، مراقبت بیشتری هستند. علاوه بر مواردی که گفته شد نوزادانی که با کمبود مایع آمنیون جفت در زمان حاملگی مواجه هستند نیز در معرض دررفتگی لگن قرار دارند‌.

علائم دررفتگی لگن نوزاد

ممکن است هنگامی که نوزاد، تازه متولد می‌شود، متوجه وجود علائم و تغییراتی در پاها و ناحیه لگن او بشوید و دقیقاً ندانید که علت این علائم چیست و یا ممکن است تصور کنید که این علائم طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. از علائم دررفتگی لگن نوزاد می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

قرینه نبودن چین ناحیه باسن

نوزادانی که با دررفتگی لگن متولد می‌شوند چین‌های ناحیه باسن آن‌ها با یکدیگر قرینه نیستند به این معنی که یک‌طرف باسن آن‌ها نسبت به‌طرف دیگر پایین‌تر است.

کوتاه بودن یکی از پاها نسبت به پای دیگر

دررفتگی لگن به علت عدم قرارگیری سر استخوان ران در حفره لگنی ایجاد می‌شود به همین علت همواره یکی از پاها از پای دیگر کوتاه‌تر است.

قرینه نبودن چین‌های بالایی ران

در نوزادانی که دچار دررفتگی یک طرفه لگن هستند در قسمت انتهایی ران در سمتی که لگن دررفته است، چین و چروک بیشتری نسبت به پای مقابل دیده می‌شود و در نوزادانی که دچار دررفتگی دوطرفه هستند، تشخیص از این طریق دشوارتر است.

هنگامی‌که این علائم را در کودک خود مشاهده کردید باید بلافاصله به درمانگر مربوطه مراجعه کنید. درمانگر پس از بررسی‌های اولیه دررفتگی لگن نوزاد را تشخیص می‌دهد و در صورت لزوم سونوگرافی از لگن نوزاد آنجا می‌شود و پس از تشخیص قطعی دررفتگی به‌منظور درمان و جااندازی آن کمربندی به نام کمربند پاولیک هارنس تجویز می‌شود.

کمربند پاولیک هارنس (Pavlik harness) در درمان دررفتگی لگن نوزادان بسیار مؤثر است و حدود ۹۸ درصد به درمان پاسخ می‌دهد، در ادامه با کمربند پاولیک هارنس بیشتر آشنا می‌شویم.

کمربند پاولیک هارنس را از کجا تهیه کنیم؟

پس از تشخیص دررفتگی لگن توسط متخصصان ارتوپدی اطفال، برای درمان دررفتگی و تهیه کمربند پاولیک هارنس به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه کنید تا با توجه به اندازه‌های کودکتان یک بریس و یا کمربند مناسب برای درمان دررفتگی را برای کودک شما بسازیم.

توجه داشته باشید که برای تنظیم مجدد کمربند خودتان نباید هیچ‌گونه اقدامی انجام دهید و تنظیم کمربند حتماً باید زیر نظر متخصص ارتوپد انجام شود تا از هرگونه آسیب و از بین رفتن زمان درمان جلوگیری به عمل آید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که سلامتی همیشه در اولویت قرار دارد، در کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی کوشا می‌توانید با پرداخت هزینه مناسب معاینات لازم را برای پیشگیری از هرگونه اختلالات اسکلتی انجام دهید و از هرگونه ناهنجاری اسکلتی جلوگیری کرده و یا آن را کنترل کنید و برای انجام مشاوره در ساعات کاری با کلینیک تماس بگیرید:

021-88609914 / داخلی دو

تهران ونک خیابان ملاصدرا رو به روی بیمارستان بقیه‌الله پلاک 193 طبقه 5 واحد سیزده

ضمناً می‌توانید از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات ، بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.