درمان انحراف زانو با بریس

یکی از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توانیم زانو‌ها را دوباره به حالت اولیه خود بازگردانیم استفاده از بریس است. بریس زانو که با نام زانوبند نیز شناخته می‌شود یک ابزار کمکی است که با کمک اعمال فشار تدریجی زانو‌ها را در حالت اصلاحی خود قرار می‌دهد و انحراف زانو را درمان می‌کند. درمان انحراف زانو با بریس در سرتاسر جهان یکی از بهترین روش‌های درمان غیر جراحی انحراف زانو به شمار می‌رود.

علائم انحراف زانو

انحراف زانو زمانی ایجاد می‌شود که یکی از زانو‌ها یا هردوی آن‌ها از حالت اولیه و طبیعی خود خارج می‌شود و به سمت داخل یا بیرون دچار انحراف می‌شوند. انحراف زانو همواره علائمی به همراه دارد این علائم با توجه به شدت انحراف متفاوت‌اند به‌عنوان مثال طبیعتاً فردی که دچار انحراف زانوی شدید باشد، درد بیشتری در مفاصل زانو تجربه می‌کند تا فردی که انحراف زانوی نسبتاً خفیفی دارد.

به طور کلی چندین علامت وجود دارند که با توجه به علائم انحراف زانو می‌توانیم به وجود انحراف پی ببریم و در فرصت مناسبی برای درمان انحراف خود یا فرزندانتان اقدام کنید ازجمله این علائم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• مشاهده انحراف ظاهری در زانو
  • خشکی زانو
  • درد در زانو در هنگام و پس از فعالیت
  • خالی شدن زانو
  • بالا رفتن احتمال دررفتگی زانو

علت انحراف زانو

انحرافات زانو ممکن است مادرزادی باشند اما عواملی وجود دارند که می‌توانند انحرافات زانو را ایجاد و یا تشدید کنند ازجمله این عوامل می‌توانیم به بیماری‌هایی مثل بیماری راشیتیسم، بلانت و آرتروز اشاره کنیم. علاوه بر این بیماری‌ها، عوامل دیگری همچون وارد شدن ضربه و فشار، آسیب‌دیدگی زانو و اضافه‌وزن نیز می‌توانند باعث ایجاد انحراف زانو شوند.

انحراف زانوی کودکان

معمولاً انحرافات زانو در کودکان زیر شش سال طبیعی و شایع است، نکته قابل توجه این است که وقتی سن کودک بیشتر می‌شود این انحرافات باید رو به بهبود بروند یا حداقل نسبت به شش ماه یا یک سال گذشته روند کاهشی داشته باشند، اگر با افزایش سن کودک هیچ‌گونه تغییری در زانوی کودک مشاهده نشود و یا انحراف نسبت به شش ماه یا یک سال گذشته تشدید شود مراجعه به کلینیک و انجام معاینات الزامی است

نکته مهم بعدی این است که کودکانی که اضافه‌وزن دارند نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض انحرافات زانو قرار دارند و اضافه‌وزن یکی از موانع درمان خود به خودی انحرافات زانو در کودکان است، نشستن‌های قورباغه‌ای شکل و خوابیدن بر روی شکم نیز هم باعث ایجاد انحراف زانو در کودکان و هم مانع درمان خود به خودی انحرافات زانو است.

انحراف زانوی بزرگسالان

اگر انحرافات زانو در زمان کودکی و نوجوانی درمان نشود هنگامی که فرد وارد دوره بزرگسالی می‌شود این انحراف نسبت به دوره‌های قبل شدیدتر خواهد شد به‌طورکلی با افزایش سن و اضافه وزن انحرافات زانو بیشتر از پیش خود را نمایان خواهند کرد.

درمان انحرافات زانو در سنین بالاتر از ۱۹ سال هم امکان‌پذیر است اما به چند نکته باید توجه داشته باشید

۱-انحراف در قسمت زانو باشد نه در ساق (با عکس رادیولوژی قابل‌تشخیص است)

۲-ضعف عضلانی نداشته باشید تا بتوانید ورزش‌های اصلاحی را به درستی انجام دهید

۳-اضافه وزن نداشته باشید

برای تشخیص قطعی و ارائه راهکارهای درمان مراجعه به کلینیک الزامی است.

درمان انحراف زانو

روش‌های درمان انحرافات زانو با توجه به سن فرد و میزان انحراف متفاوت است اگر انحراف بسیار خفیف باشد با کمک ورزش‌هایی اصلاحی قابل درمان است درصورتی‌که انحراف متوسط و شدید باشد استفاده از زانوبند‌‌های اصلاح‌کننده یکی از روش‌های درمان است.

اگر انحراف مادرزادی و خیلی شدید باشد و با روش‌های غیر جراحی اصلاح و درمان نشود انجام جراحی برای درمان انحرافات زانو بهترین گزینه است.

توجه داشته باشید که مدت زمان درمان و مدت‌زمان پوشیدن بریس در طول روز نیز بستگی به سن و میزان انحراف خواهد داشت به عنوان مثال در فرد بزرگسالی که دچار انحراف زانو است و مفاصل او دچار آسیب شده‌اند زانوبند باید در طول روز نیز پوشیده شود اما در کودکان، به علت عدم آسیب به مفاصل زانوبند‌ها فقط به صورت شبانه استفاده می‌شوند و در طول روز استفاده از صندل ارتوپدی لازم است.

قیمت بریس زانو

قیمت بریس زانو یا زانوبند در کلینیک ارتوپدی فنی کوشا در سال 1401 میانگین یک میلیون و هفتصد هزار تومان تا دو میلیون تومان برای هریک از پاها می‌باشد، درصورتی‌که تعرفه‌های جدید اعلام شود احتمال افزایش قیمت نیز وجود خواهد داشت.