بیماری‌های کف پا

پاها همواره در معرض بیماری‌های متفاوتی قرار دارند و به علت نقش مهمی که در زندگی دارند مراقبت از آن‌ها وظیفه بسیار مهمی برای همه‌ی افراد است. ما با پاهای خود راه می‌رویم، ورزش می‌کنیم و بسیاری از فعالیت‌ها را با کمک پاها انجام می‌دهیم، حالا تصور کنید که در وظایف پاها اختلال ایجاد شود آیا می‌توانید انتظار داشته باشید با وجود این اختلال همانند قبل به انجام فعالیت‌های خود بپردازید؟ آیا می‌دانید در صورت هرگونه بیماری و صدمه به پاها چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟ به کجا باید مراجعه کنید؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و به انواع بیماری‌های کف پا می‌پردازیم.

کف پا و بیماری‌‎های آن

اگر همه‌ی وزن بدن درنهایت به کف پا وارد بشود درنتیجه کف پا بیشتر از سایر قسمت‌های پا با زمین برخورد می‌کند و به علت توزیع فشار‌ به‌صورت نامساوی باعث درد‌ها و بیماری‌های کف پا همچون خار پاشنه، صافی کف پا، زخم پای دیابتی، گود بودن بیش‌ازاندازه پاها (زیاد بودن قوس پاها)، میخچه، متاتارسال ژیا، تاول و… احتمال هرگونه آسیب و صدمه در این قسمت بیشتر از دیگر قسمت‌ها است.

یک کفش و یا کفی طبی که متناسب با شرایط پاهای شما ساخته شده باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری‌های کف پا شما را از بین ببرد.

صافی کف پا

صافی کف پا ، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های کف پا به حساب می‌آید، این مشکل ارثی است و طبق آمار در بین کودکان، نوجوانان و افراد میانسال بسیار شایع است و به علت عوارضی که به دنبال دارد، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است.

صافی کف پا ، دردهای ناحیه پا، انحراف و چرخش پاشنه پا و دفورمیتی زانو‌ی‌ ضربدری را به همراه دارد اما درصورتی‌که از کفش‌ها و کفی‌های مخصوص استفاده کنید، می‌توانید از ایجاد عوارض پیشگیری کرده یا آن‌ها را کنترل کنید. همچنین می‌توانید برای اینکه بیشتر با این بیماری آشنا شوید به مقاله اصلاح و درمان کف پای صاف سر بزنید.

خار پاشنه

خار پاشنه نیز یکی از بیماری‌های کف پا است که موجب درد‌های خفیف تا شدید ناحیه کف پا می‌شود. خار پاشنه یک زائده کلسیمی است که پس از آسیب و صدمه به بافت نرم ناحیه کف پا ایجاد می‌شود و معمولاً پس از ایستادن‌های طولانی‌مدت، فرد درد‌هایی را در ناحیه پاشنه پا احساس می‌کند.

اگر دچار خار پاشنه هستید صبح‌ها هنگام برداشتن اولین قدم‌ درد‌های شدیدی را احساس خواهید کرد که پس از برداشتن چند قدم به‌تدریج درد کاهش می‌یابد و خار پاشنه بیشتر در ورزش‌هایی همچون دومیدانی، فوتبال، والیبال، بسکتبال و ورزش‌های پرشی و جهشی دیده می‌شود.

همچنین افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند و افرادی که به‌طور مداوم از کفش‌های نامناسب و تنگ استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به خار پاشنه قرار دارند.

باید بدانید خار پاشنه به علت التهاب فاشیای پلنتار (پلنتار فاشیاتیس) در محل اتصال به پاشنه ایجاد می‌شود، در ابتدا فقط التهاب بوده و خبری از خار پاشنه نیست، در این مرحله دردهای صبحگاهی وجود دارند و معمولاً خیلی شدید نیستند، راه رفتن‌های طولانی با کفش نامناسب، عدم استفاده از صندل در منزل و ایستادن‌های طولانی مدت باعث افزایش التهاب و تحریک استخوان سازی و رسوب کلسیم در تاندون عضله خواهد شد، پس از رسوب کلسیم در این ناحیه یک خار استخوانی تشکیل خواهد شد که بسیار دردناک بوده و در عکس رادیوگرافی نیز به شکل یک زائده استخوانی دیده می‌شود.

به این زائده استخوانی خار پاشنه می‌گوییم و ما برای درمان آن، کفی و صندل مخصوص خار پاشنه می‌سازیم. برای این منظور وزن را از محل پاشنه کاهش داده و به سایر نواحی کف پا منتقل می‌کنیم، همچنین روی عضلات پلنتار کشش وارد می‌کنیم تا از انقباض آن‌ها بکاهیم و التهاب فاشیای پلنتار را کاهش می‌دهیم تا به دنبال آن درد پاشنه نیز کاهش یابد.

کاربرد کفش و کفی طبی در بیماری‌های کف‌ پا

استفاده از کفش و کفی طبی در کنترل و درمان بیماری‌های کف پا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، یک کفش مناسب می‌تواند از پا‌های شما در برابر انواع بیماری‌های کف پا که شما را تهدید می‌کنند، محافظت کند و همچنین برای افراد دیابتی احتمال گسترش زخم‌های دیابتی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

شما می‌توانید برای تهیه و سفارش کفش و کفی مخصوص که به صورت اختصاصی و مناسب با پای شما ابتدا طراحی و بعد ساخته می‌شود، در ساعات کاری با شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید یا از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات سایت، درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.