علائم انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات یکی از عارضه‌هایی هست که در کمر ایجاد می‌شود و شکل ظاهری ستون فقرات را تغییر می‌دهد. انحرافات ستون فقرات با توجه به شکل ظاهری و علائمی که به دنبال دارند در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند و درصورتی‌که این انحرافات در زمان مناسب اصلاح و درمان نشوند، می‌توانند مشکلاتی را به همراه داشته باشند. در ادامه به بررسی علائم انحراف ستون فقرات و درمان آن می‌پردازیم و نکات بسیار مفیدی در رابطه با انواع، نحوه تشخیص و درمان انحرافات ستون فقرات در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انحراف ستون فقرات چیست؟

ممکن است بارها از خودتان پرسیده باشید که انحراف ستون فقرات چیست و از کجا می‌توانیم بفهمیم که دچار انحراف ستون فقرات هستیم یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال لازم است بگوییم که انحراف ستون فقرات به حالتی گفته می‌شود که در مرحله اول شکل ظاهری ستون فقرات را تغییر می‌دهد و در مراحل بعدی علائم دیگری همانند درد کمر و ناتوانی در صحیح نشستن را به همراه خواهد داشت البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که انحراف ستون فقرات ممکن است با خمیدگی شانه‌ها و گردن نیز همراه باشد.

در ابتدا ممکن است علائم انحراف ستون فقرات شدیدی نداشته باشید و حتی علائم ظاهری آن نیز به‌راحتی قابل‌مشاهده نباشد اما پس از مدتی این علائم خود را نمایان می‌کنند.

بسیاری از مراجعه‌کننده‌های ما در ابتدا با علائمی همچون درد کمر و ناتوانی در صاف نشستن به ما مراجعه می‌کنند و پس از معاینه و عکس‌های رادیوگرافی متوجه وجود علائم انحراف ستون فقرات پی می‌بریم.

فردی که دچار انحراف ستون فقرات نیست ستون فقرات او در راستای صحیح نسبت به گردن و لگن قرار می‌گیرد اما فردی که علائم انحراف ستون فقرات را دارد، کمر و ستون فقرات او در یک راستای صحیح قرار نمی‌گیرد و در جهات مختلفی دچار انحراف می‌شود.

از بین رفتن شکل صحیح ستون فقرات علاوه بر ایجاد انحراف ستون فقرات و همچنین مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد و در صورت عدم درمان، این انحرافات باگذشت زمان تشدید می‌شوند و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورند.

انواع انحرافات ستون فقرات

انحرافات ستون فقرات در دو دسته کلی قرار می‌گیرند که شامل انحراف کیفوز و انحراف اسکولیوز است این انحرافات نیز ممکن است در هر‌یک از مهره‌های ستون فقرات ایجاد شوند و علائم ظاهری متفاوتی داشته باشند در ادامه به علائم انواع انحرافات ستون فقرات می‌پردازیم.

علائم اسکولیوز

اسکولیوز چیست؟ شاید با این نام آشنایی زیادی نداشته باشید، افرادی که دچار انحراف اسکولیوز هستند؛ دچار یک منحنی S یا C شکل در راستای ستون فقرات می‌شوند به این صورت که اگر از عقب به ظاهر کمر و وضعیت ستون فقرات نگاه کنیم این منحنی قابل مشاهده است. یکی از علائم اسکولیوز بالا و پایین بودن شانه‌ها و عدم تقارن در آن‌ها است به‌عنوان‌مثال یکی از شانه‌ها نسبت به شانه دیگر پایین‌تر و یا بالاتر باشد.

یکی دیگر از علائم اسکولیوز، عدم تقارن دو طرف لگن با یکدیگر است؛ این ناهماهنگی در لگن در هنگام معاینه توسط یک فرد متخصص قابل‌تشخیص است اما ممکن است با چشم قابل‌مشاهده نباشد.

علائم دیگر اسکولیوز شامل برجستگی یک‌طرفه قفسه سینه به این معنی که یک‌طرف قفسه سینه نسبت به طرف دیگر دچار برآمدگی و برجستگی شده باشد، ایجاد برجستگی یک‌طرفه در کمر در هنگام خم شدن و احساس درد‌های خفیف تا شدید در کمر و پشت است.

علائم کیفوز

کیفوز دومین نوع انحراف ستون فقرات است، انحراف کیفوز به این صورت است که هنگامی‌که از پهلو به کمر فرد نگاه می‌کنیم یک برآمدگی غیرطبیعی را می‌توانیم مشاهده کنیم البته در برخی موارد نیز این برآمدگی فقط در حالت‌های خاصی قابل دیدن است.

کیفوز می‌تواند با توجه به شدید یا خفیف بودن علائم متفاوتی داشته باشد، علائم کیفوز شامل از بین رفتن شکل صحیح ستون فقرات و احساس درد‌های خفیف و شدید در کمر، خشکی و سفتی عضلات، افتادگی شانه و همچنین افتادگی کردن و یا جلو آمدن گردن نسبت به شانه‌ها.

نحوه درمان انحرافات ستون فقرات

درمان انحرافات ستون فقرات نیز با توجه به سن، نوع و شدت انحراف متفاوت‌ است، پس از مراجعه به کلینیک کوشا و انجام معاینات لازم و مشاهده عکس‌های رادیوگرافی بهترین راهکار درمانی را به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که ارائه خدمات در کلینیک کوشا به صورت حضوری است و نمی‌توانیم بدون حضور فرد روش درمانی به او پیشنهاد و آغاز کنیم.

شما عزیزان می‌توانید برای معاینه و تهیه بریس اصلاحی ستون فقرات در ساعات کاری به کلینیک مراجعه کنید یا از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات، بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.

شماره تماس برای دریافت نوبت (داخلی دو) :

آدرس ما:

تهران ونک خیابان ملاصدرا رو به روی بیمارستان بقیه‌الله پلاک ۱۹۳ طبقه ۵ واحد سیزده