درمان اسکولیوز با بریس میلواکی

اصلاح و درمان اسکولیوز با بریس یکی از روش‌های اصلاح غیر جراحی انحراف ستون فقرات است. قبل از رسیدن به بلوغ اسکلتی، استخوان‌ها در حال رشد هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در حالت اصلاحی قرار داد بنابراین بهترین زمان برای اصلاح انحرافات ستون فقرات قبل از جهش رشد اسکلتی نوجوان است، اما پس از جهش رشد و تا قبل از سن ۱۹ سالگی می‌توان انحرافات اسکلتی را اصلاح کرد. البته شدت انحراف، قدرت عضلانی، شلی مفصلی، وزن نوع انحراف، علت ایجاد انحراف و... نیز در درمان انحراف ستون فقرات تأثیرگذار است.

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز نوعی از انحراف مربوط به ستون فقرات است که انحنای ستون فقرات را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. ازجمله این تغییرات کج شدن انحنای ستون فقرات به سمت چپ یا راست خواهد بود و همچنین اسکولیوز ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد.

این انحراف به دو صورت ایدیوپاتیک (بدون علت قطعی) یا مادرزادی در فرد آشکار خواهد شد و در هر یک از این موارد نحوه درمان متفاوت است.

علائم اسکولیوز

اسکولیوز مانند بسیاری از دفورمیتی‌های اسکلتی علائمی را به همراه خواهد داشت که این علائم با معاینه اسکلتی قابل رؤیت هستند.

علائمی ازجمله:

• عدم تقارن در دو سمت لگن مثلاً پایین بودن لگن در یک سمت بدن نسبت به طرف مقابل که ممکن است اختلالاتی در راه رفتن فرد ایجاد کند (فرد به علت کوتاه و بلندی پاها دچار لنگش در راه رفتن می‌شود)
  • از بین رفتن تقارن در دو سمت شانه‌ها (یکی از شانه‌ها نسبت به شانه دیگر پایین‌تر قرار گرفته باشد) و یا کتف‌ها در دو طرف قرینه نباشند.
  • •ایجاد درد‌های بی‌دلیل در ستون فقرات در کودکان و نوجوانان

اصلاح و درمان اسکولیوز با بریس

برای اصلاح و درمان اسکولیوز بریس‌های متنوعی وجود دارد که برای هر شخص با توجه به محل انحنا، سن و قدرت عضلات ممکن است بریسی مناسب‌تر از سایر بریس‌ها باشد. بریس میلواکی قدیمی‌ترین و پرکاربردترین بریس برای اصلاح انحراف اسکولیوز است.

این بریس اولین بار در شهر میلواکی آمریکا ابداع شد و پس از آن در بسیاری از کشور‌های جهان برای درمان و کنترل اسکولیوز ایدیوپاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریس بوستون

بریس بوستون نیز برای اصلاح اسکولیوز کاربرد دارد، این بریس اولین بار در شهر بوستون آمریکا ابداع و معرفی شد و باید بدانید این بریس قسمت گردنی ندارد و قسمت قفسه سینه در آن برش می‌خورد تا فرد برای تنفس مشکلی نداشته باشد.

بریس بوستون در انحرافاتی که اوج آن‌ها زیر مهره‌ی هشتم توراسیک است، کاربرد دارد و برای انحرافات بالاتر از این سطح مناسب نیست. ما در کلینیک کوشا، محل اوج انحنا و مهره‌های درگیر را طبق عکس رادیوگرافی مشخص کرده و با توجه به محل دقیق انحنا، بریس مناسب برای هر فرد را می‌سازیم.

نحوه‌ی پد گذاری در این بریس نیز برای هر شخص متفاوت است و به الگوی انحنا بستگی دارد. پد گذاری بر روی مهره‌های اوج انحنا انجام می‌شود و با اعمال تدریجی فشار در دوره‌های سه‌ماهه اسکولیوز، اصلاح خواهد شد ضمناً حضور فرد در تمامی مراحل بازدید ضروری است.

بریس میلواکی

این بریس قسمت گردنی را نیز در برمی‌گیرد و برای انحناهای بالاتر از سطح مهره ی هشتم توراسیک است. نحوه پد گذاری در این بریس نیز مطابق با عکس رادیوگرافی هر فرد و با روش سه نقطه فشار انجام می‌شود.
فشار اصلی در قسمت اوج انحنا و دو فشار کنترلی در بالا و پایین انحنا در سمت مقابل اعمال می‌شود. میزان این فشارها را در دوره های سه ماهه به تدریج زیاد میکنیم و همچنین دوره درمان با بریس میلواکی معمولا بین دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

سن درمان اسکولیوز

شاید این سؤال را داشته باشید که در چه سنی باید برای درمان اسکولیوز مراجعه کنیم؟

درمان بدون جراحی انحراف اسکولیوز قبل از رسیدن فرد به بلوغ اسکلتی ممکن است و درمان آن تا بسته شدن صفحات رشد امکان‌پذیر است. صفحات رشد به طور میانگین در حدود شانزده تا هجده سالگی بسته خواهند شد و وقوع آن در افراد مختلف متفاوت است.

پس از بسته شدن صفحات رشد راهی به‌جز جراحی برای اصلاح اسکولیوز وجود نخواهد داشت و سن طلایی برای اصلاح دفورمیتی اسکولیوز در نوجوانان قبل از جهش رشدی و به‌طور میانگین بین سنین یازده تا چهارده سالگی است در این بازه سنی تأثیر بریس بیشتر خواهد بود.

مدت‌زمان استفاده از بریس‌های اصلاحی چقدر است؟

بریس اصلاح کننده اسکولیوز به مدت یک و نیم تا دو سال و گاهاً تا سه الی چهار سال (بسته به شدت انحراف و سن فرد) و روزانه به مدت بیست و سه ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمان درمان انجام ورزش‌های اصلاح‌کننده به مدت نیم ساعت در روز تا پایان دوره درمان الزامی است. ما این ورزش‌ها را به صورت لیست شده در اختیار مراجعین قرار می‌دهیم و همچنین انجام بارفیکس به مدت پنج تا ده دقیقه در روز نیز به شدت توصیه می‌شود.

در آخر باید بدانید که بریس‌های اصلاحی به‌صورت آماده قابل‌خرید نیستند و آن‌ها را باید از مراکز ارتوپدی فنی تهیه کنید، این بریس‌ها برای هرکس جداگانه ساخته می‌شوند و نیاز به انجام پرو دارند و حضور شخص در تمامی مراحل ساخت اعم از اندازه‌گیری یا قالب‌گیری، پرو، تحویل و بازدیدهای دوره‌ای الزامی است.

شما می‌توانید برای مشاوره و انجام معاینات لازم در ساعات کاری با کلینیک تماس بگیرید و با وقت قبلی در کلینیک حضور داشته باشید و تلفن نوبت‌دهی:

داخلی ۲

آدرس:

تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، رو به روی بیمارستان بقیه الله، پلاک صد و نود و سه، طبقه پنج، واحد سیزده

ضمناً می‌توانید از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات، بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.