جراحی کف پای صاف

کف پای صاف ازجمله مشکلات شایع کف پا است که در بسیاری از افراد قابل‌مشاهده می‌باشد. به‌طورمعمول از هر پنج نفر یک نفر صافی کف پا را تجربه می‌کند، داشتن اطلاعات مناسب درباره‌ی نحوه کنترل عوارض و درمان آن می‌تواند از سایر مشکلات و عوارض ثانویه صافی کف پا جلوگیری کرده و به‌سلامتی شما و عزیزانتان کمک می‌کند. شما در ادامه با نحوه عمل جراحی کف پای صاف و همچنین علائم، عوامل تشدید کننده و موارد دیگری آشنا می‌شوید.

علائم صافی کف پا

اگر کف پای صاف دارید در هنگام ایستادن به شکل پاهای خود دقت کنید، در هنگام ایستادن می‌توانید متوجه از بین رفتن قوس کف پاها باشید، تمام قسمت‌های کف پای شما نباید زمین را لمس کند و کاملاً مماس با زمین باشد، همچنین با مشاهده ساییدگی قسمت داخلی زیرِ کفش می‌توان متوجه وجود صافی کف پا شد.

بعضی از افراد می‌توانند بدون احساس درد در کف پا تا سالیان زیادی با کف پای صاف زندگی کنند اما در بعضی از افراد در مدت‌زمان کوتاهی پس از انجام فعالیت‌های ساده و گاهاً سخت می‌توان شاهد درد‌های خفیف و شدید در کف پا و ساق پا و حتی زانو‌ها شد.

ضمناً مشاهده چرخش پاشنه یکی دیگر از علائم صافی کف پا است و همچنین زانوی ضربدری از جمله عوارضی است که در بلند مدت به دلیل وجو کف پای صاف ایجاد خواهد شد.

چه عواملی کف پای صاف را تشدید می‌کنند؟

کفش پاشنه بلند و نامناسب: هرچند صافی کف پا از طریق ژن‌ها منتقل می‌شود و اکتسابی نیست اما رعایت نکردن برخی از عوامل می‌تواند کف پای صاف را تشدید کند و میزان درد‌های این ناحیه را افزایش دهد. پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه‌دار حتی برای افرادی که دچار کف پای صاف نیستند، نیز مضر است، افرادی که کف پای صاف دارند نباید از این نوع کفش‌ها استفاده کنند.

اضافه‌وزن: داشتن اضافه‌وزن به دلیل اینکه فشار‌های واردشده به قسمت داخلی کف پا را افزایش می‌دهد میزان انحراف پاشنه را افزایش خواهد داد، همچنین موجب تشکیل شدن زانو‌ی‌ ضربدری و تشدید آن نیز خواهد شد.

ایستادن‌های طولانی‌مدت: ایستادن‌ها و فعالیت‌های ورزشی طولانی‌مدت نیز یکی از عواملی است که کف پای صاف را تشدید می‌کند.

افزایش سن: به‌طورکلی افزایش سن هم می‌تواند باعث تشدید میزان صافی کف پا شود به همین دلیل ما پیشنهاد می‌‌کنیم در سنین پایین و کودکی اقدام به کنترل و درمان کف پای صاف کنید.

انجام ورزش با وجود کف پای صاف!

سوال مهمی که بسیاری از مراجعین ما مطرح می‌کنند این است که باوجود داشتن کف پای صاف می‌توان ورزش کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با طراحی و ساخت یک کفی و کفش متناسب با ساختار کف پای فرد، انجام ورزش‌های پرشی و جهشی و حتی ورزش‌ها و فعالیت‌های سخت امکان‌پذیر است و هیچ‌گونه عوارضی به همراه ندارد اما بدون داشتن کفش و کفی مناسب انجام فعالیت‌های ساده هم فرد را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد.

نحوه جراحی کف پای صاف

انجام جراحی‌ کف پای صاف توسط متخصص و جراح ارتوپد انجام می‌شود، متخصص مربوطه پس از معاینات لازم و با کمک عکس‌های رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن جزئیات بافت‌های پا را موردبررسی قرار می‌دهد تا بهترین نحوه عمل جراحی را برای فرد انتخاب کند.

در انجام عمل جراحی کف پای صاف پزشک هر دوپا را همزمان جراحی نمی‌کند بلکه ابتدا یک پا را جراحی کرده و پس از بهبودی پای دیگر را جراحی می‌کند تا فرد توانایی حرکتی خود را از دست ندهد.

نحوه جراحی کف پای صاف به متخصصی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد و دوره نقاهت پس از جراحی هم با توجه به ساختار بدن هر شخص، متفاوت است و ممکن است در بعضی از افراد یک ماه و در بعضی افراد چندین ماه به طول بیانجامد.

نکاتی قبل از عمل جراحی کف پای صاف

در دست داشتن اطلاعات کاملی درباره نحوه توزیع فشار در هرکدام از قسمت‌های پا برای ساخت کفی مناسب برای افرادی که دچار کف پای صاف، خارپاشنه، دیابت و درد‌های کف پا هستند، ضروری است.

استفاده از کفی ارتوپدی و مناسب می‌تواند میزان نیاز به عمل جراحی کف پای صاف پس از پایان بلوغ اسکلتی را به حداقل ممکن برساند، پس برای بررسی میزان انحرافات پاشنه و میزان زانوی ضربدری به‌صورت دوره‌ای به افرادی که دچار صافی کف پا هستند، توصیه می‌شود.

در کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی کوشا می‌توانیم تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ساخت مناسب‌ترین کفی طبی برای هر فرد را با کمک دستگاه پیشرفته اسکن سه بعدی به دست آوریم و کفی طبی با ساختار کف پای هر فرد را بسازیم.
برای مشاوره مراجعه به کلینیک الزامی است، جهت نوبت دهی در ساعات کاری با شماره تلفن زیر تماس بگیرید همچنین شما می‌توانید از طریق صفحه درخواست نوبت و خدمات برای گرفتن وقت نوبت اقدام کنید و یا از طریق شماره‌ زیر با ما ارتباط بگیرید.