درمان اسکولیوز

اسکولیوز یا همان کجی ستون فقرات به علت‌های متفاوتی ایجاد می‌شود، نکته مهمی که والدین باید بدانند این است که اسکولیوز یا هر انحرافی که مربوط به ستون فقرات باشد، قبل از بلوغ اسکلتی فرد یا قبل از اینکه صفحات رشد کاملاً بسته شوند با کمک بریس‌های اصلاحی قابل اصلاح و درمان هستند، در ادامه با روش اصلاح و درمان اسکولیوز و علائم آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز که نام دیگر آن کَژپشتی، یکی از انحرافات مربوط به ستون فقرات است، انحراف و بیماری اسکولیوز ممکن است پس از تولد به علت نشستن‌های یک‌طرفه یا در دوران جنینی به علت نیمه تشکیل شدن یکی از مهره‌های ستون فقرات یا ناهنجاری مادرزادی ایجاد شود.

گاهی در کودکان زیر پنج سال هم اسکولیوز قابل‌مشاهده است و ممکن است والدین فکر کنند که باگذشت زمان بهبود می‌یابد اما درواقع این‌چنین نیست، اگر با چنین موردی رو‌به‌رو شدید باید هر چه سریع‌تر برای مشاوره و ارائه راهکارهای درمان اسکولیوز و کنترل آن با ما تماس بگیرید.

رابطه علت اسکولیوز و روش درمان آن

معمولاً اسکولیوزی که مادرزادی است و در دوران جنینی ایجاد می‌شود، به‌تنهایی با استفاده از روش‌های غیر جراحی قابل اصلاح نیست و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند که در این صورت تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که از تشدید اسکولیوز جلوگیری کرد تا در دوران بلوغ این دفورمیتی یا انحراف تشدید نشود و پس از بلوغ، جراحی صورت گیرد.

اما اگر بیماری اسکولیوز به این علت نباشد، درمان آن ممکن است که در ادامه این مطلب ما به طور خلاصه به علائم این بیماری و روش درمان اسکولیوز خفیف و حتی شدید اشاره کرده‌ایم و ما امیدواریم به تمام جواب‌های سؤال خود برسید.

علائم اسکولیوز

اسکولیوز همواره علائمی را به همراه خواهد داشت که علائم بیماری اسکولیوز به این عبارت است:

• عدم تقارن در شانه‌ها و کتف‌ها
  • عدم تقارن در لگن
  • انحنای ستون فقرات (انحراف مهره‌های کمر)
  • درد‌هایی که در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شوند

پس از مشاهده هر‌ یک از علائم اسکولیوز مراجعه به کلینیک الزامی است تا در زمان مناسب بهترین روش‌های درمانی صورت گیرد، درصورتی‌که زمان طلایی درمان را از دست بد‌هید، هیچ روشی به جزء جراحی برای درمان اسکولیوز وجود نخواهد داشت.

آیا بیماری اسکولیوز درمان می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم معمولاً اسکولیوز‌های مادرزادی با استفاده از روش‌های غیر جراحی اصلاح نمی‌شوند بلکه هدف از درمان غیر جراحی اسکولیوز و بستن کمربند یا بریس اصلاحی ستون فقرات مخصوص کنترل دفورمیتی و جلوگیری از تشدید انحراف است. تا در زمان مناسب و پس از بسته شدن صفحات رشد جراحی لازم با کمترین عوارض انجام شود.

نکته مهم این است که اگر قبل از بسته شدن صفحات رشد جراحی انجام دهید و ممکن است پس از جراحی دوباره انحراف تشکیل شود، چون کودک در حال رشد است و صفحات رشد باز هستند.

اما اسکولیوزهایی که پس از تولد به علت نشستن‌ها و لم دادن‌های یک طرفه، نشستن‌های قورباغه‌ای شکل، یک‌طرفه یا سنگین کردن کوله‌پشتی مدرسه و استفاده از یک شانه برای حمل آن ایجاد می‌شود. فقط تا قبل از بسته شدن صفحه رشد و قبل از بلوغ اسکلتی با روش‌های غیر جراحی یعنی استفاده از بریس برای درمان اسکولیوز و انجام ورزش‌های اصلاحی ستون فقرات برای اصلاح و کنترل این بیماری روشی مطمئن و قابل اعتماد است.

درمان اسکولیوز خفیف تا شدید

روش درمان اسکولیوز از خفیف تا شدید متفاوت است و باید بدانید اسکولیوز خفیف معمولاً با اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن و همچنین انجام دقیق ورزش‌ها و حرکات اصلاحی می‌شود، این انحراف را کنترل و درمان کرد و ما به استفاده از بریس اسکولیوز تأکید نداریم.

اما برای اسکولیوز شدید و متوسط، استفاده از بریس یا کمربند را برای درمان اسکولیوز توصیه می‌کنیم. ما در کلینیک کوشا موفق شدیم، انحرافات بسیاری را با ساختن و استفاده از بریس (کمربندهای اصلاحی مخصوص) اصلاح و درمان کنیم ولی باید بدانید که همکاری شخص در طول دوره درمان بسیار مهم است.

منظور از همکاری شخص انجام ورزش‌ها به صورت روزانه و استفاده صحیح از بریس اصلاحی می‌باشد، اسکولیوز‌های بسیار شدید هم معمولاً به کمک همین کمربندهای مخصوص کنترل می‌شوند تا در زمان معین جراحی‌های لازم در جهت اصلاح آن‌ها صورت بگیرد.

در چه سنی صفحات رشد بسته می‌شوند؟

معمولاً در دختر‌ها صفحات رشد زودتر از پسر‌ها بسته می‌شوند، به‌طور میانگین حدود ۱۷ یا ۱۸ سالگی صفحات رشد شروع به بسته شدن می‌کنند که روش درمان اسکولیوز هم در بالا اشاره شد با این حال اگر سؤالی داشتید می‌توانید در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.

اقدام در زمان مناسب برای درمان اسکولیوز

متأسفانه برخی از والدین تصور می‌کنند که انحراف اسکولیوز ممکن است پس از گذشت زمان بهبود یابد و به هیچ‌گونه روش درمانی نیاز نباشد، نکته قابل‌توجه این است که هیچ‌گاه هیچ ‌انحرافی پس از تشکیل شدن بدون مداخله درمان نخواهد شد.

در بعضی موارد انحرافات زانو مانند زانوی ضربدری یا زانوی پرانتزی با رشد کودک خودبه‌خود درمان می‌شوند اما این تصور که انحراف ستون فقرات نیز درمان خود به خودی دارند اشتباه است، پس اقدام در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اگر به اطلاعات بیشتری در رابطه با این انحرافات زانو مثل علائم، تشخیص، عوارض، رو‌ش‌های درمانی غیر جراحی می‌توانید به این مقالات ما سربزنید و به جواب خود برسید.

صحبت نهایی

در دوره درمان وجود یک تیم متخصص در درمان انحرافات اسکلتی مثل درمان اسکولیوز در کنار شما عزیزان الزامی است، در کلینیک ارتوپدی فنی کوشا از زمان ویزیت تا پایان دوره اصلاح در کنار شما خواهیم بود، شما می‌توانید برای مشاوره و ویزیت در ساعات کاری با کلینیک تماس بگیرید.

داخلی دو / 88609914-021

هچنین آدرس ما : تهران ونک خیابان ملاصدرا رو به روی بیمارستان بقیه‌الله پلاک 193 طبقه 5 واحد سیزده

ضمناً می‌توانید از طریق برگه درخواست نوبت و خدمات ، بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس ما باشید.